چهارشنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۸۵

50درصد مردم به متخصص بینایی سنجی مراجعه می کنند

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به استقبال بیش از پیش مردم از بینایی سنجان ، تاکید کرد: با توجه به آمارهای موجود هم اکنون 50 درصد افراد برای انجام معاینات چشمی به این متخصصان مراجعه می کنند.
دکتر عباس عظیمی خراسانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، در مورد علت شکل گیری رشته اپتومتری افزود: اپتومتری یا بینایی سنجی حدود 100 سال قبل در کشوهای غربی و صنعتی به دلیل معاینات دقیق موارد مختلف بینایی سنجی ، تجویز عینک و تمرینات چشمی که جراحان چشم و متخصصان در آن زمان قادر به انجام آن نبودند یا به عبارتی وقت کافی نداشتند ، شکل گرفت.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران خاطر نشان کرد: رشته اپتومتری در ایران نیز از 30 سال پیش در دانشگاههای شهید بهشتی و مشهد شکل گرفت و این افراد به طور مشترک معاینات بینایی سنجی و سایر بیماریهای چشمی را انجام می دهند.

وی در مورد مشکلات اپتومتریست ها گفت: با توجه به اینکه معاینات اپتومتریست ها نیاز به وسایل خاصی دارد که بسیار گران است و به منظور ایجاد دفتر کار نیز 20 میلیون تومان نیاز است اما متاسفانه هیچ سازمان یا نهادی این تسهیلات و امکانات را در اختیار اپتومتریست ها قرار نمی دهد. بنابراین عدم ارایه امکانات و تسهیلات بانکی ، مهمترین مشکل بینایی سنجان کشور است.

عظیمی خراسانی ، توزیع نامناسب اپتومتریست ها در سطح استانهای کشور را مشکل دیگر بینایی سنجان دانست و افزود: با توجه به اینکه پذیرش این رشته فقط مختص 4 شهر است ، همین امر موجب تعدد اپتومتریست ها در این استانها شده است. در حالی که در استانهای غربی ، مرکزی و جنوبی کشور ، به رغم نیاز بسیار ، بینایی سنجی وجود ندارد و همچنین در برخی از شهرها نیز به تعداد انگشتان دست نیز اپتومتریست نداریم.

وی تعداد بینایی سنجان کل کشور را 1600 نفر ذکر کرد و اظهار داشت: ارایه امکانات و تسهیلات خاص به اپتومتریست ها ، ارایه برنامه های تشویقی وزارت بهداشت و انجمن های علمی برای استقرار این افراد در مناطق محروم و... می تواند تا حدودی باعث کاهش مشکلات بینایی سنجان در کشور شود.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...