پنجشنبه، آبان ۱۸، ۱۳۸۵

آيا تماس لنز با دست شسته شده با آب ، خطر كراتيت آكانتاميابي را افزايش ميدهد؟

هنگام گذاشتن و برداشتن لنز تماسي، اغلب افراد مجبورند دست خود را با آب بشويند ، آيا تماس لنز با دست شسته شده با آب ، خطر كراتيت آكانتاميابي را افزايش ميدهد؟
محمد معیت
عفونت آميبي قرنيه كه در اكثر موارد در مصرف كننده هاي لنزهاي تماسي ايجاد ميشود ، خطر بالقوه‌اي است كه بينايي و سلامت چشم را تهديد ميكند با توجه به اين كه تشخيص آن مشكل است و اغلب بخاطر تاخير در تشخيص و پاسخ ناكافي به درمان ، منجر به آسيبهاي غير قابل جبران در چشم ميگردد ، لذا آشنايي به روشهاي پيشگيري آلودگي لنز ، نقش مهمي را ايفا ميكند .


آكانتاميبا در تمام مايعات از جمله آب موجود در لوله هاي آب ، استخر، بزاق ، محلول نگهداري لنز تماسي ، خاك و هوا يافت ميشود . گرچه بطور معمول با اين آميب مواجه هستيم ولي بروز عفونت باليني با آن نادر است. اكثر موارد كراتيتهاي آكانتاميبايي ، در افرادي بروز مي‌نمايند كه از انواع لنزها بويژه لنزهـــــاي نرم تماسي روزانه ( daily wear ) استفاده مي‌كنند . آكانتاميبا به سطح لنز تماسي مي‌چسبد .


براي وقوع عفونت آكانتاميبايي ، تماس مكرر يك ناحيه از بدن كه دچار اختلال ايمني است ( مانند قرنيه ) با آميب ضرورت دارد . بنابر اين براي بروز كراتيت وجود آسيب در اپي تليوم سطحي قرنيه و تماس مكرر قرنيه با آميب ضروري است . حرارت و تماس با پرااكسيد هيدروژن براي از بين بردن آن كفايت ميكند البته بايد حداقل به مدت 2 ساعت در تماس با پراكسيد هيدرون بدون كاتاليزورهاي فلزي ( metal catalyst ) قرار گيرد . كلرهگزيدين و بنزالكونيوم ، اثر متغيري در از بين بردن آن دارند .


شستن دستها با آب و صابون براي از بين بردن اكثرميكروب ها كفايت ميكند به شرطي كه بطور كامل تمام بخشهاي دست تميز شوند و بعد با يك حوله بدون پرز خشك گردند و سپس براي تميز كردن لنز از سرم استريل استفاده شود. در اين شرايط احتمال انتقال از طريق دست وجود ندارد

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...