چهارشنبه، بهمن ۲۱، ۱۳۸۳

انتظارات به جا از جراحی انکساری

توقعات به جا در اعمال جراحی ليزيک(LASIK)، لازک(LASEK) و ليزر(PRK)
يکی از پيش شرطهایی که در کنار شرايط ديگر، همه چشم پزشکان آن را لازم می دانند تا فردی را که متقاضی جراحی اصلاح عيوب انکساری می باشد، تحت اينگونه اعمال جراحی قرار دهند، داشتن توقعات به جا است. اين بدان علت است که اگر چه جراحی ليزيک(LASIK)، لازک(LASEK) و ليزر(PRK) از دقت و سلامت نسبتا بالايی برخوردار می باشند، اما نتايج آن در همه افراد کامل و صد در صد نيست.

برای بسياری کاهش وابستگی به عينک و يا لنز تماسی و نه حذف آن، هدف اصلی است. يعنی به جای نياز هميشگی و صد در صد به عينک، استفاده از عينک در بعضی از موقعيت های محدود مانند مطالعه طولانی و يا رانندگی در شب را هدف گرفته اند. البته اين درست است که بسياری از افرادی که تا کنون تحت اينگونه اعمال جراحی قرار گرفته اند، ديگر نياز به عينک ندارند، اما اين هميشه صادق نبوده ونخواهد بود. حتی در مواردی پس از عمل ( مثلا در افراد در سنين پير چشمی) شخص بجای يک عينک، به دو عدد از آنها نياز پيدا کرده، اگر چه مدت زمان استفاده از آنها بطور قابل توجهی نسبت به قبل از عمل کاهش يافته است.

اگر شما انتظار داريد که پس از انجام اينگونه عملها، وقتی از خواب بيدار می شويد دربدر بدنبال عينکتان نگرديد، در زمين ورزش و يا استخر شنا بدون عينک کاملا فعال باشيد، در بسياری از اوقات روز و انجام فعاليتهای معمول فارغ از عينک باشيد، در مهمانی ها نگران عينکتان نباشيد، به احتمال بسيار زياد آن را و يا بهتر از آن را پس از عمل بدست خواهيد آورد. اما اگر انتظار داريد که ديگر برای هميشه با عينک خداحافظی کنيد (آنگونه که در بعضی از تبليغات ممکن است بينيد يا بسياری آن را در ذهن خودشان پرورانده اند)، احتمال اينکه بعد از عمل مايوس گرديد، کم نخواهد بود.

بايد بدانيم که افراد عينکی اگرچه از نظر نياز به عينک بسيار به هم شبيه هستند، ولی از بسياری از جهات ديگر مانند اندازه و نوع شماره عينک، سن و همچنين پاسخهای بدنی آنها به مداخله جراحی، بسيار با هم تفاوت دارند. اين تفاوتهاست که نتيجه عمل را نسبی خواهد کرد. توقع به جا اينست که اين تفاوتها و نسبيت را بپذيريم تا پس از عمل دچار ياس نگرديم
دکتر محمد حسین دستجردی (نقل از وبلاگ دانستنیهای چشم پزشکی)

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...