چهارشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۸۸

HIV در مطب شما ! - 4

* این مجموعه مقالات صرفا به بررسی راههای انتقال HIV در مطبهای چشمی و روش پیشگیری از آن میپردازد . لذا برای کسب اطلاعات در خصوص سایر جنبه های بیماری ایدز باید به منابع دیگر مراجعه نمایید .
** به دلیل طولانی بودن مطلب ، اطلاعات طی چند پست جداگانه در وبلاگ قرار میگیرد و در پست آخر لینک دانلود کامل مقاله خدمت شما ارائه خواهد شد .
مقدمه . HIV و AIDS . مسائل اجتماعی و روانی مرتبط با بیماری . تظاهرات چشمی عفونت HIV
HIV در مایعات و بافتهای بدن :
HIV در اغلب اجزاء چشم بیماران HIV مثبت دیده میشود . مقدار تجمع HIV در بافتهای مختلف چشمی و در دو چشم یک فرد میتواند متفاوت باشد . HIV در ویتره ، زلالیه ، اشک و عرق بیماران HIV مثبت دیده شده است ولی مقدار آن به حدی که است که CDC (Centers for Disease Control ) آنها را ( به جز مواردی که در این مایعات خون دیده شود ) از لیست مایعات بدن که بالقوه آلوده هستند حذف کرده است .
بیشترین تجمع HIV در خون است و لذا بافتهایی که خونرسانی بیشتری دارند ( مثل رتین و کوروئید ) بیشتر تحت تاثیر عفونت HIV قرار میگیرند .HIV در قرنیه و ملتحمه نیز مشاهده شده است . ملتحمه منبع HIV موجود در اشک است . HIV در طی فرایند گذاشتن و برداشتن کنتاکت لنز به کنتاکت لنزهای افراد آلوده ( اعم از هارد یا سافت ، پرآب یا کم آب ) منتقل میشود . HIV در محلولهای نگهداری لنز و جالنزی های مورد استفاده توسط افراد آلوده هم دیده شده است .نکته مهم این است که در موارد فوق مقدار HIV به حدی کم است که عملا احتمال آلوده شدن درمانگران وجود ندارد ( این مطلب به معنی مجاز بودن سایر افراد به استفاده مشترک از کنتاکت لنز یا محلول نگهداری لنز افراد آلوده نمیباشد چرا که در این صورت به دلیل تماس طولانی مدت ویروس با ملتحمه چشم ، احتمال ابتلا زیاد است ) . تاکنون هیچ موردی از ابتلای درمانگر به عفونت HIV در اثر تماس با اشک ، عرق ، بزاق و کنتاکت لنز بیماران آلوده دیده نشده است . هیچ موردی از انتقال HIV به چشم پزشک در حین عمل جراحی گزازش نشده است . حتی در موارد پیوند قرنیه از فرد آلوده به فرد سالم هم ( برخلاف پیوند سایر اعضاء بدن ) فرد گیرنده مبتلا نشده است . لذا در صورت رعایت موازین بهداشتی معمول امکان انتقال عفونت HIV در مطب چشم بسیار بعید و عملا غیر ممکن است .تنها مواردی که احتمال انتقال عفونت در مطب چشم را بوجود می آورد تماس خون یا مخاط آلوده به HIV با زخم باز یا پوست ملتهب یا مخاط است .

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...