چهارشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۸۲

نقش مهم عدسي هاي تماسي در درمان آفاكي كودكان

زمينه:عدسي هاي تماسي نقش مهمي در درمان آفاكي كودكان بازي مي كنند. هرچند كه استفاده و نگهداري از اين لنز ها مي تواند بسيار دشوار باشد. هدف از اين مطالعه تعيين چگونگي كنار آمدن والدين با اين مسئله و مشكلاتي است كه در اين راه با آن مواجه مي شوند.

روش ها:با خانواده های 31 كودك آفاك كه در بين سالهاي 1990 تا 1997 لنز تماسی برايشان تجويز شده بود تماس گرفته شد و از آنها دعوت به عمل آمد تا در يك بررسي تلفني شركت كنند.

نتايج:
30 خانواده براي شركت در اين بررسي موافقت كردند. کودکان 18 خانواده (60%) در زمان مطالعه به طور موفقيت آميزي در حال استفاده از لنز تماسی بودند ،در 4 خانواده(3/13%) پس از گذشت 1 سال به علت مشكلات زياد نگهداري از لنز استفاده از آن را متوقف كرده بودند.
يك مرحله آموزش مقدماتي وجود داشت كه اغلب پر تنش و بیهوده بنظر می آمد. طول دوره آموزشي از 1 تا 24 ماه به طول انجاميد .شخصيت والدين ، روحيه و خلق و خوي كودكان و تكرر مشكلات موجود همه در چگونگي رويارويي هر خانواده با لنز تماسی و كنار آمدن با مشكلات آن ، دخيل بودند. مشكلات اولیه شامل گذاشتن لنزها در چشم ، عدم همكاري کودکان و همچنين گم شدن لنزها بود. ساير مشكلات شامل تحريك و ناراحتي چشم ها به همراه خشكي آن و هزينه هاي نگهداري لنزها بود.

نتيجه نهايي:با وجود اينكه اكثر والدين در ابتدا از استفاده از لنز تماسی مايوس شده بودند اما در نهايت 70% از آنها آموختند تا به نحو احسن از عهده اين كار برآيند. آنها همچنين دريافتند كه آموزش صحيح هم به والدين و هم به كودكان در مورد علت نياز آنها به لنز تماسی ، ارزيابي مشكلات موجود ، يك شبكه حمايت اجتماعي و كمك هاي مالي لازم عوامل مهم يادگيري نحوه غلبه بر مشکلاتشان بوده است.
ترجمه غزال مهربانپور

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...