چهارشنبه، اسفند ۲۰، ۱۳۸۲

چه عينکی مناسب چه صورتی است؟

برای بسياری از ما،عينکهااز اين نظر که چگونه در صورت ما می مانند،اهميت پيدا می کنند و البته اين باعث ميشود که ما عينکهای متعددی را امتحان کنيم اما مطالب زير به ما کمک خواهد کرد تا در کوتاهترين زمان بهترين عينک را انتخاب نمائيم.برای اين کار فقط لازم است که شکل و رنگ صورت خود را بشناسيم و در بين مدلهای عينکهای مختلف و صورت خودمان بهترين تناسب را انتخاب نمائيم.

تناسب عينک با شکل صورت:
بر اساس يافته های انجمن بينائی آمريکا VCA سه راهنمای کليدی برای انتخاب صحيح عينکها برای اشکال مختلف صورت وجود دارد:
1) شکل عينک بايستی با شکل صورت مقابله کند
2)اندازه عينک با اندازه صورت بخواند
3)عينک بايستی زيبا ترين علامت صورت را بازگوتر نمايد(مثل عينک آبی برای فرد چشم آبی)
بسياری از صورتها ترکيبی از اشکال و زوايا هستند اما آنها را می شود به هفت فرم اصلی زيرتقسيم بندی نمود:گرد،بيضوی،مستطيلی،مثلثی قاعده پايين،مثلثی قاعده بالا،لوزی و مربعی.
در اينجا به چند نمونه از صورتها و عينکهای مناسب آنها اشاره خواهيم کرد که در واقع اپتومتريست خوب می تواند بر اساس آن عينک مناسب را برای بيمار خود معرفی نمايد.

صورت های گرد
صورتهای گرد دارای خطوط منحنی با عمق و طول بدون زاويه هستند.جهت اينکه صورت را لاغر و طويل تر نشان دهيم بايد عينکی را انتخاب کنيم که دارای زوايای باريک و پل بينی روشنی باشد مثل عينکهای مستطيلی

صورتهای بيضوی
صورتهای بيضوی ايده آلترين فرم صورتها می باشدبه لحاظ اينکه حالت تعادل و مناسبی دارد.جهت حفظ تعادل فرم بيضی صورت مراقب باشيد که عينک از طويلترين بخش صورت،پهن تر باشد يا بگونه ای نه زياد پهن و نه زياد باريک باشد.

صورتهای مستطيلی
صورتهای مستطيلی درازتر از پهنای خود هستند و گاهاً با بينی دراز همراه هستند.برای اينکه صورت را کوتاهتر و کوچکتر و متعادلتر بکنيم بايد عينکی را انتخاب کنيم که از بالا به پايين دارای پهنای بيشتری باشد و دارای پل بينی پايين تری باشد تا صورت و بينی را کوتاهتر نشان دهد.

صورت با فرم مثلثی قاعده پايين ∆
صورتهای مثلثی پيشانی باريک دارند که در پايين و چانه پهن تر می شوند برای اين صورتها عينکهای نيمه بالا و گربه ای پيشنهاد می شود.

صورت با فرم مثبثی قاعده بالا
اين صورتها دارای پهنای بيشتر در بالا و پهنای کمی در پايين می باشند برای کم کردن پهنای فوقانی صورت بايد عينکی انتخاب کرد که در قسمت پايين پهنای بيشتری داشته باشد به همين جهت بايد دارای رنگ روشن باشد يا از عينکهای بدون حاشيه استفاده شود.

صورتهايی با فرم لوزی
صورتهای لوزی در ناحيه چشم و چانه باريک و در وسط پهن و بلندتر هستند.برای مشخص کردن چشمها و نامشخص کردن پهنای صورت بايد از عينکهای بدون حاشيه يا بيضوی و چشم گربه ای استفاده کرد.

صورتهای با فرم مربع
صورتهای مربعی چانه و پيشانی خشن و کشيده ،بعلاوه طول و عرض پهن دارند،برای دراز و فرم نشان دادن زوايای صورت بايد از عينکهای باريک و آنهائيکه عرض بيشتری نسبت به طولشان دارند و اندکی بيضی شکل هستند استفاده کرد.

تجزيه و تحليل رنگهای عينک:
سه راهنمای کليدی انجمن بينايی آمريکا (VCA) در مورد رنگ عينکها عبارتند از :
* اکثر مردم يا دارای رنگ گرم(زرد رنگ) يا سرد (آبی رنگ) هستند.
* هرکس در رنگ خود بهتر نشان داده می شود.
* رنگ عينک بايد مکمل رنگ صورت باشد.
عامل اصلی در انتخاب رنگ عينک ،رنگ صورت و موهای فرد است.

پوست:
تُن پوست نخستين عامل در تشخيص رنگ پوست است.همه ترکيبها،ترکيبی از دو رنگ آبی و زرد هستند.ترکيبهای سرد،صورتی رنگ و ترکيبهای گرم حالت کرمی دارند.پوست سبزه جزء رنگهای سرد دسته بندی می شود چون ترکيبی از آبی و زرد است.در ايالات متحده آمريکا رنگهای سرد و آبی شايعتر از رنگهای گرم و زرد هستند و حدود 60% مردم سبزه هستند.

چشم ها:
رنگ چشمها دومين عامل در تعيين رنگ عينک است.گستره رنگ چشم ها دارای طيف وسيعی است مثلاً رنگ آبی ميتواند از آبی ماوراءالبنفش تا سبز زيتون و آبی کمرنگ متغير باشد و يا رنگ چشم قهوه ای می تواند از قهوه ای روشن تا قهوه ای پررنگ و حتی سياه در تغيير باشد.

موها:
رنگ موها نيز اصولاً سرد يا گرم در نظر گرفته می شوند و شامل رنگهای آبی،مشکی،سفيد،جو گندمی،قهوه ای يا سرد باشد.
رنگهای گرم موها شامل رنگهای طلائی ،مشکی،زرد هويجی يا خاکستری باشد.
رنگهای عينکها:
اگر شما تشخيص دهيد که سرد هستيد يا گرم می توانيد بهترين رنگ را تعيين کنيد.رنگ عينکهائيکه برای رنگهای گرم مناسب هستند شامل رنگهای شتری،خاکی،طلائی،فلفلی،پرتقالی،ذرتی،آتشی و قرمز .
برای رنگهای صورتهای سرد عينکهايی به رنگ آبی،خاکستری،قهوه ای،قرمز،صورتی،آبی تيره و ... مناسب خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...