طول موج آبي و حدت بينايي
رتين دو نوع فتورسپتور استوانه اي و مخروطي دارد كه مخروطها عا مل ديد رنگ
و فتوپيك هستند واستوانه اي ها مسئو ل درك حركت ديد اسكوتوپيك و ديد محيطي هستند.
بر اساس بررسيهاي اثبات شده سه نوع مخروط وجود دارند كه درك رنگ بستگي به تحريك
اين سه نوع فتورسپتور دارد(tristimulus value):1-L-cones(قرمز)64% 2-M-cones
(سبز)32% 3-S-cones(آبي)2%.
مخروطهاي قرمزوسبز در فووآ متمركزند و مخروطهاي آبي اكثرا با بالاترين حساسيت در
خارج فووآ يافت مي شوند كه به عدم وضوح درك آبي چشم منجر ميگردد.
مخروطهاي آبي بعلت peakمنحني پاسخ نوري شان در حدود 445nm مشخص مي شوند
آنها در ميان مخروطها بي نظيرند زيرا فقط2% كل را تشكيل ميدهند و در خارج فووآ هستند
و بسيار بيشتر از مخروطهاي قرمز و سبز به نور حساسند.البته اين كافي نيست تا بر عدم
مزيت تعداد شان فائق شوند.در هر حال درك بينا يي با حسا سيت آبي نهايي قابل مقايسه با
قرمز و سبز است كه شايد ناشي از وجود تقويت كننده هاي آبي انتخابي در پروسه بينايي مغز
باشد.درك بينايي اجسام با رنگ آبي تيره از وضوح كمتري نسبت به درك اجسام آبي ـ قرمز
(آبي با خلوص كمتر) بر خورداراست. اين كاهش حدت بينايي تحت تا ثير دو عامل است:
اول اينكه مخروطهاي آبي خارج فووآ هستند جائيكه مخروطهاي نزديك به هم بيشترين
Resolution را دارند.دوم اينكه ضريب شكست نور آبي بقدر كافي با قرمز و سبز تفاوت
دارد كه انها نسبتا فوكوس باشند ولي آبي اندكي خارج از فوكوس باشد(خطاي كروماتيك)
براي طول موج آبي بيشترين حساسيت در spatial frequency حدودا 1Hz/degreeاست.
حساسيت آبي 1/10 هساسيت قرمز و سبز است.اين ناشي از كمبود مخروطهاي آبي در رتين
و هم چنين ناشي از يك مكانيسم تضاد زرد ـ آبي لوكال مي باشد.به اين ترتيب حدت بينايي
براي آبي حدودا 1/10 قرمز و سبز است و بهتر است از ساختارهاي ظريف آبي مانند
متن هاي ظريف كه با آبي نگارش ميشوند پرهيز كرد(خصوصا در كامپيوتر).
بهنگام رانندگي لنزهايي كه آبي را جذب مي كنند موجب افزايش حدت بينايي و بالا بردن
كنتراست و درك عمق ميشوند.با نور ابي اجسام تارتر بنظر ميرسند.نور آبي در جلوي رتين
فوكوس ميشود و يك تصوير آبي تار از ان ناشي مي شود يك لنز قهوه ايي رنگ(فتو براون)
براي راننده ايده آل است چون عبور نور آبي را كاهش ميدهد و داراي سه تاثير است:
1-اثر تاري نور با طول موج آبي فوكوس شده را بر طرف ميكند. 2-كنتراست را اضافه
مي كند.3-به زننده عينك تاثير عبور نور بيشتر را ميدهد‚ كه همه اينها مزاياي رانندگي با
ديد خوب هستند.با كاهش نور با طول موج آبي كه به وارد ميشود از تصاوير تار جلوگيري
ميشود وواكنش راننده در مواجهه با خطرات را زياد ميكند.
اگرچه لنزها نبايد blue blocker باشند تا ديد رنگ آبي حفظ شود.مطلب بعدي اينكه نور آبي
در اتمسفر بواسطه طول موجي كه داردscatter ميشود كه دليل آبي ديدن آسمان نيز ميباشد‚
فيلترينگ نور آبي بوسيله لنز رنگي‚scattering را كاهش ميدهد و درك كنتراستهاي ما را
بهتر ميكند.glare نسبت به رنگ آبي به scattering آن بستگي دارد كه با كنترل آن خطاي
كمتري خواهيم داشت.
جمعه، اسفند ۲۲، ۱۳۸۲
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
برگزاری کنگره ۲۶ اپتومتری ایران
بیست وششمینکنگره اپتومتری ایران از هفدهم تا نوزدهم مردادماه در هتل المپیک برگزار شد
-
بلفاریت خلفی یا همان اختلال عمل غدد میبومین یکی از شایع ترین تصاویر کلینیکی است که اپتومتریست ها طی کار روزانه با آن برخورد می نمایند و درما...
-
يكي از دوستان اپتومتريست تعريف مي كرد يكسال بعد از فارغ التحصيلي وقتي كه در يك مجلس عروسي شركت كرده بودم در ميان جمعي از دوستان و آشنايان اي...
-
UBM يك سيسنم سونوگرافی سگمان قدامی چشم میباشد بر خلاف اولتراسونوگرافی که برای بررسی سگمان خلفی است در این سیستم از صوت با فرکانس با...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر