پنجشنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۶

‌٣٩برابرشدن خطرابتلا به گلوكوم از‌٨٠ سالگي به بعد

در نشست مطبوعاتي روز جهاني گلوكوم عنوان شد:
‌٣٩برابرشدن خطرابتلا به گلوكوم از‌٨٠ سالگي به بعد


دكتر رضا زارعي ابيانه در نشست خبري كه به مناسبت روز جهاني گلوكوم برگزار شد، با بيان اين كه 60 ميليون نفر در دنيا به افزايش فشار چشم مبتلايند، گفت: تصور مي‌شود اين تعداد در سال 2010 به 70 ميليون و در سال 2050 به 90 ميليون نفر برسد.

وي، هدف از نام گذاري روز جهاني آب سياه را شناسايي موارد ناشناخته دانست و افزود: هم اكنون 50 درصد از موارد گلوكوم در دنيا ناشناخته‌اند كه اين ميزان بايد تا سال 2020 به 20 درصد كاهش يابد.

وي، ادامه داد: نتايج مطالعه در 4 كشور اروپايي ايتاليا، فرانسه، آلمان و انگليس حاكي از آن است كه هزينه درمان يك فرد مبتلا به افزايش فشار چشمي 300 دلار، مبتلا به آب سياه 3 هزار دلار و افراد تحت درمان 9 هزار دلار است.

اين فوق تخصص گلوكوم، با اشاره به بي‌علامتي گلوكوم يا آب سياه گفت: گلوكوم با تغيير ميدان ديد تا مراحل نهايي تاثيري بر وضعيت بينايي فرد نمي‌گذارد از اين رو توصيه مي‌شود، افراد بالاي 40 سال دست كم سالي يكبار جهت معاينات چشمي به متخصص مراجعه كنند.

وي، با بيان اين كه خطر ابتلا به آب سياه در سنين 80 سال به بالا 39 برابر مي‌شود، افزود: مي‌توان با معاينه و تشخيص به موقع از عوارض بعدي آن جلوگيري كرد.

به گزارش ايسنا، دكتر اسلامي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران هم در اين نشست گفت: بر اساس برآوردهاي كشور آمريكا، معاينه چشمي 25 درصد از افراد مسن كم است و 16 درصد افراد كمتر از 4 سال يكبار معاينه داشته‌اند و 6 درصد افراد (11 ميليون نفر) اصلا مراجعه‌اي به چشم پزشك نداشته‌اند.

وي، ادامه داد: نتايج اين بررسي‌ها نشان داده است كه 7 ميليون نفر از كشور آمريكا در معرض خطر و بي اطلاعي از آن هستند و 75 درصد از جامعه آمريكا با آب سياه هيچ آشنايي ندارند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، با تاكيد بر اين كه آب سياه در سياه‌پوستان شايع‌تر است، گفت: اين در حاليست كه بررسي‌ها نشان داده است كه 82 درصد آنان از اين موضوع بي‌اطلاع بودند.

وي، ميزان بار اقتصادي تحميل شده به كشور آمريكا را بر اثر آب سياه 16 ميليارد دلار برشمرد و افزود: هم اكنون گلوكوم دومين علت كوري غير قابل برگشت و قابل پيگيري در دنيا است.

دكتر اسلامي، در ادامه توضيح داد: گلوكوم از بيماري‌هاي آسيب رسان چشمي است كه تا مدت‌ها اثر و نشاني از خود به جا نمي‌گذارد.

وي، با بيان اين كه با شناسايي به موقع گلوكوم، امكان پيشگيري از بروز عوارض شديدتر چشمي وجود دارد، افزود: درصد فراواني از مبتلايان از بيماري خود اطلاعي ندارند از اين رو نخستين سال از روز جهاني گلوكوم به مقوله اطلاع رساني در اين زمينه اختصاص يافته است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، گفت: از زماني كه برنامه آموزشي در آمريكا طراحي و اجرا شد تاكنون 35 سازمان و نهاد مردمي به مقوله اطلاع رساني پرداخته‌اند.

به گزارش ايسنا، دكتر حيدر اميني، مسئول بخش گلوكوم بيمارستان فارابي هم علت بروز گلوكوم را افزايش فشار داخل چشم عنوان كرد و افزود: عصب بينايي از اين افزايش فشار متاثر مي‌شود.

وي، با بيان اين كه در كشورهاي پيشرفته 50 درصد و در كشورهاي در حال توسعه 90 درصد مبتلايان از بيماري خود بي اطلاعند، ‌گفت: آب مرواريد نخستين و آب سياه دومين علت نابينايي در دنياست.

به گزارش ايسنا، دكتر جباروند، رييس بيمارستان فارابي، با بيان اين كه اكثر بيماران در مراحل پيشرفته به بيمارستان فارابي مراجعه مي‌كنند، ‌افزود: دوربيني و نزديك بيني شديد، ‌ديابت، سن بالا و سابقه فاميلي از عوامل خطر براي بروز گلوكوم است.

وي، با اشاره به تعرفه پايين عمل گلوكوم در مراكز دولتي گفت: اين در شرايطي است كه درمان جراحي گلوكوم از پيچيدگي‌هاي فراواني برخوردار است.

دكتر جباروند، تعرفه جراحي گلوكوم را K16 يعني معادل 50 درصد تعرفه عمل آب مرواريد دانست.

به گزارش ايسنا، سيد صادق اوالي، قائم مقام اداره كل سلامت شهرداري تهران، نيز سلامت را پديده اجتماعي عنوان كرد و افزود: از اهداف اين اداره جلب همكاري‌هاي بين بخشي، سازمانها و NGO ها و اطلاع رساني و شفاف سازي است.

وي، در تعريف سلامت گفت: بر اساس آخرين تعريف ارايه شده از سوي سازمان جهاني بهداشت، سلامت به معناي رفاه كامل جسمي، روحي، رواني و اجتماعي است و بيش از 50 درصد از عوامل موثر بر سلامت عوامل اجتماعي است.

دكتر اوالي، به وجود 371 محله در شهر تهران و 65 خانه سلامت اشاره كرد و يادآور شد: از تابستان امسال كانون پزشكان داوطلب محله در شهرداري تهران تاسيس شد.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...