یکشنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۸۳


دانشمندان معتقدند افراد كوررنگ تا يك سوم سلولهاي ويژه درك نور خود را از دست داده اند
دانشمندان دريافته اند که برخي افراد مبتلا به کوررنگي يک سوم سلول هاي تشخيص دهنده نور را از دست مي دهند اما به غير از کور رنگي ، کيفيت کلي بينائي آنها تحت تاثير قرار نمي گيرد.
محققان اميدوارند تلاش آنها به تشخيص اوليه اختلالات بينائي کمک کند.
به گزارش بي بي سي , در اين بررسي تيم دانشگاه راچستر براي مطالعه شبکيه چشم به روشي دقيق تر از آنچه پيش از اين وجود داشت ، از تکنيکي بنام نورشناسي انطباقي استفاده کرده اند.
سرپرست اين تحقيق ، دکتر کارول اظهار مي دارد که شگفتي اين روش نه تنها در آشکار ساختن سلول هاي زنده چشم بطريقي که پيش از اين ممکن نبود است ، بلکه پرده از رازي با تلويحات ژرف برداشته است.
زماني که يک سوم سلول هاي دريافت کننده نور موجود درچشم انسان از بين مي رود و او حتي متوجه آنمي شود ، بدان معني است که با مراجعه بيمار به پزشک و شکايت او از کاهش حساسيت نوري چشمش ، بايد صدمه وارده به چشم جدي باشد.

رويت رنگ
افرادي که قدرت ديد رنگ در آنها طبيعي است سه نوار قرمز روشن ، سبز و آبي را تشخيص مي دهند.
سلول هاي شبکيه چشم بنا م سلول هاي مخروطي داراي پيگمان هاي رنگي هستند که اين نوارهاي نوري را جذب نموده و به مغز پيام مي فرستند.
افرادي که دچار کوررنگي هستند قادر به پردازش اين سيگنال هاي نوري به روش معمول نيستند زيرا سلول هاي مخروطي آنها قادر به افتراق درست ميان رنگ ها مثلا بين قرمز و سبز نيست.
شايع ترين شکل کوررنگي تري کروماتيک است ، حالتي که در آن هر سه تيپ سلول مخروطي وجود دارند اما يکي از سه نوع آن بصورت نرمال به نور پاسخ نمي دهد.
کوررنگي دي کروماتيک شيوع کمتري دارد. در اين حالت شخص يکي از سه پيگمان لازم براي تشخيص ميان رنگ هارا ازدست مي دهد.
تا کنون مشخص نبود که تعداد سلول هاي مخروطي در افراد مبتلا به کوررنگي دي کروماتيک طبيعي است ، ياآنکه به جاي سه تيپ فقط دو تيپ سلول مخروطي دارند و فاقد يک تيپ خاص آن هستند و در نتيجه تعداد سلول هاي کمتري براي درک سيگنال هاي نوري دارند.
اين گروه تحقيقاتي يک افتالموسکوپ خاص را براي اخذ تصاوير دقيق تر از سلول هاي مخروطي چشم افراد کوررنگ دي کروماتيک بکار برده اند.
در يک فرد سلول هاي مخروطي مربوط به رنگ قرمز با سلول هاي سبز جابجا شده بودند ، اما تعداد کلي آنها باز هم طبيعي بود در حاليکه در فردي ديگر همه سلول هاي سبز کاملا از بين رفته بودند.
تعجب آور اينکه از دست رفتن يک سوم سلول هاي مخروطي شبکيه بر هيچ جنبه ديگر بينائي بجز رنگ تاثير نمي گذارد.
اين روش تصوير برداري دقيق از شبکيه چشم جزئيات مربوط به آن را مشخص مي نمايد لذا به متخصصان امکان تشخيص سريع و اوليه را مي دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...