یکشنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۸۷

یک متخصص اپتومتری

يك متخصص اپتومتري با بيان اين كه 2 تا 3 درصد از كودكان در جوامع بشري به تنبلي چشم مبتلا هستند،‌ بر درمان آنها قبل از سن 10 سالگي تاكيد كرد و گفت: درمان تنبلي چشم بعد از دهه اول زندگي، در مواردي غيرممكن و در مواردي نيز بسيار مشكل است.

دكتر علي ميرزاجاني،استاديار دانشگاه علوم پزشكي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: تنبلي چشم اختلالي است كه در كودكان و در دهه اول زندگي مطرح مي‌شود و درصورتي كه قبل از ده سالگي درمان نشود، مشكلات عديده‌اي را به دنبال دارد.

به گفته وي، ‌حدود 2 تا 3 درصد كودكان درجوامع بشري به تنبلي چشم هستند كه ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست . بنابراين لازم است با تشخيص به موقع نسبت به تجويز عينك و رفع عامل بروز تنبلي به منظور ايجاد ديد كارآمد قبل از پايان دهه اول زندگي اقدام شود.

دهه اول زندگي، دهه تكامل بينايي در مغز

دكتر ميرزاجاني دهه اول زندگي را دهه توسعه و تكامل بينايي در مغز عنوان كرد و گفت: درمان تنبلي چشم بعد از اين دوران، ‌در مواردي غيرممكن و در مواردي نيز بسيار مشكل است.

وي در رابطه با علايم بروز تنبلي چشم در كودكان گفت:‌ موارد كمي از تنبلي با ايجاد علامت در ظاهر چشم مانند انحراف يا ظاهر غيرطبيعي چشم شناسايي شده و والدين را نسبت به آن آگاه مي‌كند. اين در حالي است كه در اغلب موارد ظاهر چشم كاملا طبيعي بوده و علت تنبلي چشم به ناهنجاري‌هاي داخلي چشم مربوط مي‌شود.

ضرورت مراجعه حداقل يك بار به كلينيك‌هاي اپتومتري، قبل از پنج سالگي

دكتر ميرزا جاني با بيان اينكه عدم تشخيص و درمان به موقع تنبلي چشم كودكان آسيب‌هاي زيادي را به ساختمان چشم وارد مي‌كند؛ توصيه كرد كه قبل از سن پنج سالگي حداقل يك بار براي كنترل بينايي كودكان به كلينيك‌هاي اپتومتري مراجعه شود.

وي با بيان اينكه پس از درمان تنبلي و بدست آمدن ديد طبيعي، معاينات دوره‌اي 3 الي 6 ماهه ضروري است، گفت: در اغلب موارد، پس از درمان براي انجام معاينات دوره‌اي، ‌مراجعه نمي‌شود اين امر سبب مي‌شد تا تنبلي چشم پس از درمان، دوباره عود كند. در مجموع حدود كمتر از 50 درصد موارد تنبلي چشم پس از درمان دوباره برگشت داده مي‌شوند

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...