شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۷

HIV در مطب شما ! - 1

* این مجموعه مقالات صرفا به بررسی راههای انتقال HIV در مطبهای چشمی و روش پیشگیری از آن میپردازد . لذا برای کسب اطلاعات در خصوص سایر جنبه های بیماری ایدز باید به منابع دیگر مراجعه نمایید .
** به دلیل طولانی بودن مطلب ، اطلاعات طی چند پست جداگانه در وبلاگ قرار میگیرد و در پست آخر لینک دانلود کامل مقاله خدمت شما ارائه خواهد شد .

مقدمه :
هم اکنون در جهان بیش از 33 ملیون نفر با HIV زندگی میکنند . در گذشته ایدز به سرعت مبتلایان را از پا در میاورد ولی امروزه باافزایش اطلاعات موجود در مورد بیماری ایدز و ساخت داروهای مختلف بر علیه این بیماری ( اگر چه هنوز موفق به درمان آن نشده ایم ) میزان مرگ و میر بیماران در اثر ایدز و نیز میزان شروع ایدز در افراد HIV مثبت کاهش یافته و به همان نسبت احتمال مراجعه بیمار دچار ایدز یا عفونت HIV به مطب شما افزایش یافته است . ایدز میتواند از راههای مختلف بر چشم اثر بگذارد ، 75 درصد بیماران مبتلا به ایدز دچار مشکلات چشمی میشوند . اپتومتریستها میتوانند با آشنایی با تظاهرات چشمی این بیماری به تشخیص زودهنگام اختلالات چشمی ناشی از HIV کمک کنند و با تجویز کنتاکت لنز یا عینک کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشند و در عین حال مراقب باشند که با بکار بردن اصول بهداشتی از انتقال HIV به بیماران دیگر یا خودشان جلوگیری نمایند .

HIV و AIDS:
AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome ) بیماری است که روی توانایی بدن برای مقابله با امراض اثر میگذارد . این بیماری توسط HIV (Human Immunodeficiency Virus ) ایجاد میشود که به گلبولهای سفید خون ( لنفوسیتهای CD4+T ) حمله میکند ، یاعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن میگردد و زمینه ساز بروز عفونتهای فرصت طلب است . تصویر زیر HIV را در حین جوانه زدن از یک گلبول سفید خون نشان میدهد .
HIV پس از ورود به بدن سه مرحله کلی را پشت سر میگذارد :
1- مرحله پنجره : با ورود HIV به بدن تولید آنتی بادی بر علیه آن شروع میشود ، البته این آنتی بادی چندان روی HIV موثر نمیباشد ولی نشاندهنده وجود ویروس در بدن است .در مرحله اول بیماری سطح آنتی بادی موجود در سرم خون آنقدر پایین که تستهای تشخیصی وجود آنرا نشان نمیدهند .این مرحله بین چند هفته تا چند ماه طول میکشد .
2- HIV مثبت : در این مرحله HIV توسط تستهایی چون الایزا و وسترن بلات قابل تشخیص است . فرد در این مرحله HIV مثبت نامیده میشود . هنوز ایمنی بدن فرد به حدی کاهش نیافته که عفونتهای فرصت طلب فرصت رشد بیابند و لذا فرد هنوز به مرحله ایدز نرسیده است .این مرحله میتواند تا 15 سال طول بکشد و فرد در این مدت در عین آلوده بودن به HIV مثل افراد عادی زندگی نماید .
3- ایدز : در این مرحله تعداد لنفوسیتهای CD4+T خون به حدی کاهش می یابد ( کمتر از 200 عدد در هر میکرولیتر ) که سیستم ایمنی بدن دیگر نمیتواند از پس وظایف معمول خود برآید و عفونتهای فرصت طلب پی در پی بروز میکنند که در نهایت منجر به مرگ بیمار میشوند .

*** در هر سه مرحله فوق احتمال انتقال عفونت HIV از فرد آلوده به دیگران وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...