سه‌شنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۸۸

رييس جامعه اپتومتري ايران خواستار شد:ساخت عينك طبي تنها تحت نظر اپتومتريست‌ها

رييس جامعه اپتومتري ايران با تاكيد بر آن كه ساخت عينك طبي بايد تحت نظر اپتومتريست صورت گيرد، گفت: اين در حالي است كه به دليل سياست‌هاي غلط وزارت بهداشت در حال حاضر عينك سازي‌هاي غيرقانوني نيز مشغول فعاليت هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افسانه هراتي زاده در دوازدهمين كنگره اپتومتري گفت: عينك سازان غيرقانوني حتي به حيطه كار اپتومتريست‌ها نيز وارد مي‌شوند. در اين زمينه موارد قانوني به تصويب رسيده كه لازم است حفظ و اجراي اين قوانين پيگيري شود.

وي ادامه داد: به منظور پيگيري اين قوانين تاكنون از وزارت بهداشت هيچ اقدامي صورت نگرفته است؛ بنابراين اپتومتريست‌ها خود بايد به صورت شخصي عينك سازي‌هاي غيرمجاز را به دادگاه عمومي معرفي كرده و از آنها شكايت كنند يا به آنها مهلت بدهند تا از مسئول فني اپتومتريست استفاده كنند؛ چرا كه فعاليت آنها غيرقانوني و غيرمجاز است.

هراتي زاده با اشاره به مصوبه وزارت بهداشت تحت عنوان «آيين نامه عينك فني» در دي ماه سال گذشته ادامه داد: اين آيين نامه شرح وظايف اپتومتريست‌ها را كاهش داده بود به اين منظور پيگيري‌هاي لازم انجام و كميته‌اي به نام كميته بحران براي پيگيري قضايا تشكيل شد. با پيگيري‌هاي انجام شده در 15 فروردين ماه امسال شرح وظايف اپتومتريست‌ها اصلاح و به روند گذشته بازگشت. اين در حالي است كه هنوز هم اين قانون كامل نيست.همچنين مقرر بود اقلام دارويي كه اپتومتريست‌ها مي‌توانند آنها را تجويز كنند اعلام شود اما اكنون پس از گذشت حدود 20 سال هنوز در اين زمينه اقدامي انجام نشده كه لازم است انجمن علمي اپتومتري اين موضوع را نيز پيگيري كند.

وي با تاكيد بر آن كه بر اساس قوانين، اپتومتريست‌هايي كه در مراكز اپتومتري مشغول به فعاليت هستند بايد در دانشگاه‌هاي تحت نظر وزارت بهداشت تربيت شده باشند، افزود: به اين ترتيب مسئوليت فني اين دانش آموختگان با وزارت بهداشت است؛ اين در حالي است كه وزارت علوم نيز به تربيت دانشجوي اپتيك اقدام كرده است. در اين زمينه لازم است اين دانشجويان دوره‌هاي تكميلي را در وزارت بهداشت بگذرانند اين امر نيز از طرف جامعه اپتومتري پيگيري مي‌شود.

وي خطاب به اپتومتريست‌هاي كشور گفت: براي نظارت بر كار اپتومتريست‌ها هيچ نماينده‌اي به غير از نمايندگان وزارت بهداشت حق وارد شدن به محل كار اپتومتريست‌ها را ندارد به اين ترتيب اعضاي اتحاديه عينك سازان و تعزيرات بدون نماينده وزارت بهداشت نمي‌توانند به محل كار اپتومتريست‌ها وارد شوند.

رييس جامعه اپتومتري ايران در پايان از عضويت جامعه اپتومتري ايران در انجمن‌هاي بين المللي اپتومتري منطقه (WCO) خبر داد

هیچ نظری موجود نیست:

روزجهانی اپتومتری۲۰۲۴

World optometry day 👁 🪩 🕶 👓 امسال ۲۳ مارس مصادف با چهارم فروردین شده  و آخرین روز از هفته جهانی اپتومتری ، روز جهانی اپتومتری است. اپتوم...