پنجشنبه، خرداد ۲۲، ۱۳۸۲

وسائل كمكي اپتيكي براي افراد با تيزبيني كم

البته عينكهاي معمولي نيز وسائل اپتيكي كمكي هستند . اما در اين مورد اين واژه به طور اختصاصي براي وسائل بزرگ كنندهاي به كار ميرود كه مورد استفاده بيماران قرار ميگيرد كه تيزبيني آنها براي خواندن حروف چاپي كافي نيست. اساس بيشتر وسايل اپتيك كمكي نزديك كردن شئي به چشم است. بطوري كه تصوير شبكيهاي بزرگتر شود به طور عموم هر چه ديد ضعيفتر باشد براي اينكه تصوير در شبكيه تشخيص داده شود ميبايستي بزرگتر باشد.
وسايل اپتيك كمكي به طور عمده براي بهبود ديد نزديك مفيد هستند اما گاهي به اصلاح ديد دور نيز كمك ميكنند بايد دانست كه با استفاده از اين وسائل ديد طبيعي براي دور يا نزديك بوجود نميآيد خواندن به علت لزوم نگه داشتن كتاب در نزديكي چشمها معمولاً آهسته و مشكل است. علاوه بر آن ميدان بينائي فوقالعاده محدود ميشود بطوري كه فقط در هر لحظه يك يا دو كلمه قابل ديدن است.
اين عيوب آنقدر بارز هستند كه بيمار ميبايستي ارادة قوي داشته باشد تا بتواند بطور رضايت بخشي از آن وسايل استفاده كند
موفقيت در استفاده از اين وسائل بستگي به نوعي تغييرات پاتولوژيك و همچنين شدت آن دارد. بيماران مبتلا به كدورت محيطهاي چشم يا نقايص بارز ميدان بينائي از آن استفادهاي نميكنند.
بيماران مبتلا به ضايعات ماكولا بويژه اگر زياد شديد نباشد بيشترين استفاده را از اين وسائل ميتوانند ببرند. بيماران جوان مبتلا به نيستاگموس مادرزادي و آمبليوپي ميتوانند اين وسائل كمكي را با موفقيت زيادي مورد استفاده قرار دهند. افرادي كه در آنها تغييرات پاتولوژيك ثابت بوده و پيشرفت نميكند ميتوانند اين وسائل را بهتر از بيماراني كه در آنها ضايعات در حال پيشرفت است مورد استفاده قرار دهند. به اين دليل بيماران مبتلا به رتينيتديابيتيك كانديداهاي خوبي نيستند.
چند شيوه براي مطالعه اين افراد وجود دارد. آسانترين وسيله كه در دسترس همگان ميتواند باشد ذرهبين دستي است . بعضي از انواع آن داراي يك لامپ كوچك هم هست كه روشنائي بهتري را در محيط كار فراهم ميكند.
لنزهاي مطالعه قوي در روي فريمهاي نيمه يا فريم كامل ، استفاده از لنزهاي دو كانونه با سگمنت مطالعه قوي راه هاي ديگر است.
روش ديگر استفاده از تلسكوپهاي مطالعه است كه يا از نوع دستي است يا از نوع است كه بر روي عينك قرار ميگيرد. البته اين عينكها نوع بخصوصي هستند كه داراي پدبيني و پل بيني متفاوتي هستند كه بيمار وزن اين وسيله را راحتتر تحمل كند.
ويدئو پروژكتورهاي بزرگ كننده، يا دوربين هاي مدار بسته با مانيتور يا صفحه تلويزيون كه شما نزديك صفحه آن قرار ميگيريد و مطلب مورد نظر شما در جلوي دوربين قرار ميگيرد و بر روي صفحه مانيتور منتقل ميشود كه در اين حالت بيمار ميتواند شدت بزرگنمايي رنگ و كنتراست نور را هم تغيير دهد. مزاياي اين سيستم اين است كه سنگيني آن وسائل را بر روي بيني حس نمي كند و بيمار در موقعيت مناسبي ميتواند مطالعه كند و معايب آن اين است كه قيمت آن زيادتر از يك ذره بين ساده است.
بعضي از اين شيوه ها احتياج به تجويز توسط متخصص مربوطه دارد. بنابراين قبل از استفاده از اين وسائل با متخصص در اين رشته مشورت كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...