پنجشنبه، مهر ۳۰، ۱۳۸۳

عوارض ناشي از استفاده از لنزهاي تماسي اعلام شد
كميته كشوري كنترل بيماريهاي چشمي: لنز را فقط با تجويز پزشك استفاده كنيد

كميته كشوري پيشگيري و كنترل بيماريهاي چشمي اعلام كرد: در حال حاضر بيش از 80 درصد مصرف‌كنندگان لنزهاي تماسي افراد 18 تا 44 سال هستند.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، خراشهاي قرنيه، ميكروسيستمهاي اپي‌تيال، التهابات حساسيتي در ملتحمه چشم و زخم‌هاي عفوني قرنيه از عوارض ناشي از لنزهاي تماسي است؛ اين درحاليست كه اگر عوامل عفوني قرنيه ميكروب‌سود و موناس و يا آميبي باشد باعث عفونت شديد و حتي باعث از دست رفتن كامل چشم مي‌شود.

پزشكان توصيه مي‌كنند به دليل عوارض فوق قبل از استفاده از لنز بايد آنها را ضدعفوني و دستها شسته شود؛ همچنين دوره استفاده از لنز بايد كوتاه و از شنا كردن با لنز خودداري شود.

چنانچه افراد بيماريهايي همچون خشكي چشم يا بيماريهاي ساختاري پلك داشته باشند، پزشك بايد از تجويز لنز خودداري كند. بنابراين توصيه مي‌شود استفاده از لنزهاي تماسي تحت نظر چشم‌پزشك و رعايت توصيه‌هاي بهداشتي لازم انجام شود.

لنزهاي تماسي به رنگ‌هاي گوناگون طراحي مي‌شوند و مي‌توان از آنها در كدورت‌هاي شديد قرنيه كه تفاوت زيادي بين رنگ دو چشم مشهود است به عنوان كاربرد زيبايي استفاده كرد، با اين وجود عوارض ناشي از لنزهاي تماسي، استفاده از اين لنزها را محدود كرده است.

لنزهاي تماسي از نظر طبي علاوه بر جايگزين بودن عينك در بيماريهاي قرنيه‌اي به عنوان يك بانداژ بر روي «اپي تليوم» قرنيه عمل كرده و باعث بهبود بيماريهاي اپي‌تليوم قرنيه مي‌شود؛ از سويي افرادي كه عمل جراحي كارتاراكت يك طرفه كرده‌اند (به ويژه در شيرخواران) عملا بهتر از عينك مي‌توان تصوير واضحي از اشياء را براي شيرخوار فراهم كرد تا از تنبلي چشم در اين سن جلوگيري كرد و نيز در جواناني كه مبتلا به كراتوكونوس (قوز قرنيه) يا آستيگماتيسم نامنظم هستند و ديدشان با عينك اصلاح نشود مي‌توان ديد مناسبي با لنزهاي تماسي ايجاد كرد.

به گزارش ايسنا، بنا بر اعلام كميته كشوري پيشگيري و كنترل بيماريهاي چشمي، كاربرد اصلي لنزهاي تماسي در اصلاح عيوب انكساري چشم است يعني لنزهاي تماسي جايگزين عينك براي بيمار مي‌شود ولي انگيزه اصلي و اوليه در بسياري بيماران مساله زيبايي است ولي در بيماريهاي چشمي علاوه بر زيبايي بهبود دقت بينايي با لنزهاي تماسي انگيزه مهمي است. درعين حال تنوع زياد لنزهاي تماسي موجود در بازار مؤيد آن است كه تقاضا براي لنز زياد است و از سويي اين امكان وجود ندارد كه بتوان براي تمامي بيماران، لنزهاي يكسان تجويز كرد. بنابراين بايستي با تشخيص پزشك معالج براي هر بيمار لنز خاصي تجويز شود.

لنزهاي تماسي امروزه موارد استفاده زيادي داشته و پرسشهاي بسياري در رابطه با اين لنزها مطرح است و به طور كلي لنزها از نظر اندازه، قوام، قدرت اصلاح عيب انكساري، آب گيري، جنس ماده اوليه ساخته شده از تنوع كاملي برخوردارند

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...