جمعه، دی ۰۴، ۱۳۸۳

موانع پژوهش در ايران


هفته آخر آذرماه در ايران به نام هفته پژوهش نامگذاری شده است و از شش سال پيش هر ساله برنامه های گسترده ای در سطح ملی برگزار می شود، به اين اميد که فرهنگ پژوهش نهادينه شود و مردم و مسئولان نقش و اهميت پژوهش را بيشتر دريابند.
در اين هفته وزارتخانه ها، دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتی با تجليل از پژوهشگران برتر، برگزاری نمايشگاه ها و بازديد از مراکز پژوهشی به ارزيابی وضعيت پژوهش در ايران می پردازند.
اين برنامه ها در حالی صورت می گيرد که پژوهش با مشکلات و موانع بسياری روبروست و با وضعيت مطلوب فاصله بسيار دارد. به عقيده صاحبنظران، بخشی از اين مسئله به ديدگاه مسئولان کشور بر می گردد.
رضا منصوری معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری گفته است: "در کشور اعتقاد به پژوهش ضعيف است در سطوح عالی کشور از مجلس گرفته تا دولت. وقتی درباره تحقيقات تصميمی گرفته شود پايدار نيست. امروز يک تصميم، فردا تصميمی ديگر."
آقای منصوری که سه سال و نيم پيش وقتی در دانشگاه صنعتی شريف، فيزيک درس می داد و در اين سمت نبود همين انتقادها را نسبت به وضعيت تحقيقات داشت. او اکنون می گويد: "تصوير گذشته هيچ تغييری نکرده فقط ابهامها بر طرف و همه چيز شفاف‌تر شده است."

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...