یکشنبه، فروردین ۲۳، ۱۳۸۳

چندي پيش در ايام تعطيلات نوروز فرصتي دست داد تا با جواني ديدار تازه كنم كه چند سالي را در شهر ما به كار تراش عدسي و پخش شيشه يا بهتر بگويم توزيع عدسيهاي عينك مشغول بود و بعد برحسب قضا گذارش به آمريكا و ديار غربت افتاد و در آنجا در يك لابراتوار عينك سازي مشغول بكار شده است
گذشته از آنكه دوست جوان ما ظاهري خوبروتر و خوش تيپ تر بعد چند سال داشت ، بنظر مي رسيد نوع نگاه او به من نيز عوض شده است و براحتي گرد گذر ايام را بر چهره من مي بيند ولي از نظر حرفه اي و كاري چقدر احترام بيشتري به من مي گذاشت و گويي من مرجع اول و آخر قضيه عينكسازي و اپتيك و لنز و .... هستم. نگفته نماند كه در يكي دو سال اخير هم بارها چند تن از افراد خانواده اش را كه از راه دور از وي راهنمايي خواسته بودند جهت معاينات و تجويز عينك به من ارجاع داده بود
اول كمي شك كردم و پيش خودم گفتم من كه فرق زيادي نكرده ام ومحل كار و وسايلم هم كه همان وسايل قبلي است و از نظر علمي هم فقط چند باري در باز آموزي و سمينار شركت كرده ام و سهمي از فوق و OD , PHD نداشته ام ،پس جريان چيست؟
در فرصت كوتاهي كه بود باب گفتگو را با او گشودم از اوضاع كاري آنجا پرسيدم .گفت من در يك شعبه از شركتي كار ميكنم كه جزء دو سه كمپاني بزرگ در اين زمينه در آمريكا و كانادا است.اين كمپانيها در هر ايالتي با يك نام تجاري خاص كار مي كنند و در اكثر شهرها شعباتي دارند.در هر شعبه از اين كمپاني چند قسمت وجود دارد .يك قسمت مطب اپتومتري است كه معاينات و تجويزهاي لازم براي بيمار در آن انجام مي شود. قسمت دوم سالن عينك فروشي است كه انتخاب فريم و عدسيهاي مناسب براي هر بيماري با نظر اپتومتريست در آن انجام مي شودو بعد نوبت لابراتوار است كه اين دوست ما هم در آن مشغول به كار است.تراش عدسي و برش و نصب آن وظيفه اين بخش است و بگفته دوستمان از افتخارات كمپاني eye master اين است كه هر نوع تجويزي را در مدت يك ساعت اماده نموده و تحويل بيمار مي دهد و از آخرين تجهيزات اپتومتري بهره مي برد
او ميگفت بندرت مي توان عينك سازي كوچك و به سبك قديمي در آمريكا پيدا كرد و خدمات عينك سازي يا به شرح فوق و توسط كمپانيهاي بزرگ ارائه مي شود يا توسط مطبهاي اپتومتري شخصي كه بوفور در آمريكا ديده مي شود .بعضي از اين مطبها كه فضا و امكانات كافي دارند ، تمام عمليات عينك سازي را در محلي جنب مطب انجام ميدهند و بعضي ديگر اينكار را به لابراتوارهاي متمركز ، ارجاع مي دهند و خلاصه اينكه خدمات عينك سازي بدون اپتومتري و اپتومتريست ديده نمي شود
بعد از توضيحات او متوجه شدم نوع تفكر كلي در آن كشور راجع به عينك سازي و خدمات وابسته طوري است كه اپتومتريست را متولي همه مسايل آن و طبيعتا صاحب نظر و كارشناس نهايي مي داند . بعد به فكر افتادم و مقايسه اي كردم كه ما در كشورخود به عنوان اپتومتريست چه وضعي داريم و مقامات وزارتي و اجرايي چگونه به ما و كارمان نگاه مي كنند.خنده ام گرفت كه در اينجا عده اي با بستن چشمان خود ، برخي با تعطيل كردن بخش تعقل و منطق مغز خود و بعضي هم با گشودن جيبهاي گشاد خود مي خواهند نظمي جديد ومدرن را برخدمات عينكسازي حاكم سازند يا در حقيقت از حاكم شدن نظم علمي و دانشگاهي بر آن جلوگيري كنند.خوشبختانه اين عده سالي چند بار به خارج از كشور سفر مي كنند و نمي توان گفت نديده اند يا نمي دانند كه در جهان مدرن چه ميگذرد ،فقط ميتوان به حال اين ملت تاسف خورد و گفت كه خواهي نخواهي تفكر علمي و دانشگاهي و خون جواني در رگهاي اين رشته پير و فرتوت و قديمي و سنتي جاري خواهد شد ،چه پير مردهاي عينكساز تجربي و اتحاديه آنها بخواهند و چه نخواهند .هر چقدر هم اين ميلياردرهاي تازه بدوران رسيده از پولهاي خود در اين راه خرج كنند فقط دير و زود قضيه را تعيين كرده اند و بس

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...