پنجشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۸۳

محلول سولوکر آکوا Solocare Aqua، انقلابی در روش پاکسازی و نگهداری لنز :
اين محلول، نسل جديد محلول های سولوکر است که بصورت پنج دقيقه ای و چهارساعته کاربرد دارد. در روش پنج دقيقه ای، 10 ثانيه ماساژ دادن لنز و سپس پنج دقيقه خواباندن در محلول تازه ضروری است و اگر چنانچه از لنزهای نوع مصرف کوتاه مدت استفاده کنيد احتياجی به استفاده از هيچ چيز ديگری وجود ندارد (استفاده از سرم و قرص جرم گير منتفی می شود ولی فقط برای لنزهای کوتاه مدت). اين صفت در سولوکر پلاس نيز وجود دارد با اين تفاوت که با سولوکر پلاس نياز به 20 ثانيه ماساژ و سپس پنج دقيقه در محلول خوابيدن دارد.
پس فرق ايندو محلول چيست و چرا سولو آکوا را محلولی انقلابی می نامند؟ دو علت دارد :
علت اول) اين محلول دارای دو ماده جديد است که رطوبت لنز را بيشتر می کند. الف) سوربيتول، که آب را به لنز جذب می کند، ب) دکسپانتنول پرو ويتامين B که رطوبت جذب شده به لنز را ، در لنز حبس می کند. جمع عملکرد ايندو ماده را فرايند هيدروبلوک می نامند که به معنی جذب شدن و قفل شدن آب در لنز است. با کمک فرايند هيدروبلاک (Hydroblock)، احساس خشکی چشم در پايان روز مصرف لنز کاهش می يابد و راحتی لنزدر طول روز نيز افزايش قابل توجهی می يابد.
علت دوم) جالنزی محلول سولو آکوا، اثر ضد ميکروبی دارد! يونهای نقره بکار گرفته شده در ترکيب پلاستيک ماده اوليه اين جالنزی، باعث نابودی حداقل سه نوع باکتری بسيار شايع و مهم می شود: سراشيا مارچسنس، استاف اورئوس و سودومونا آئروژينوزا در برابر يون ها نقره، توان مقاومت ندارند و نابود می شوند. برای اين مکانيسم، نام ميکروبلاک را انتخاب کرده اند و اين اولين جالنزی است که قادر به تميز کردن هم خودش و هم لنز است! البته بايد در نظر داشت که استفاده از مکانيسم ميکروبلاک، مکمل عملکرد محلول سولوکر آکوا است و استفاده از جالنزی ميکروبلاک به معنی عدم نياز به محلول نيست. روش ميکروبلاک صرفاً جهت تميزتر ماندن جالنزی است و نيز اثر ضد عفونی کنندگی برای لنز دارد ولی جايگزين تمامی عملکرد های محلول نگهدری لنز نيست. اين در حالی است که در بررسی انجام شده بر روی دانشجويان پزشکی (منبع: Midelfart & Bevanger, CLAO 1996;22:21-24 ) مشخص شده که در 80% جالنزی های گروه آزمون، عفونت و آلودگی موجود بوده و 80% افراد برای شستن جالنزی خود، از آب معمولی استفاده می کنند. توضيح اينکه سکونتگاه طبيعی سراشيا مارچسنس، آب آشاميدنی بهداشتی و اطراف روشوييها است!

علاوه بر اين تحقيقات نشان داده که حتی در کشورهاييکه از بهداشت خوبی برخوردار هستند، شستشوی دستها قبل از دست زدن به لنز هميشه انجام نمی شود. در آلمان 85% ، در فرانسه 78% و در انگلستان 66% مصرف کنندگان لنز قبل از دست زدن به لنز ، هربار دستهايشان را می شويند و باقی افراد گاهی وقتها دستهايشان را قبل از مصرف کردن لنز می شويند. لذا تجويز کنندگان لنز بايد از نظر آموزش روش صحيح مصرف و نگهداری لنز بيش از گدشته تاش کنند و بهترين راه برای اينکار اين است که محلول را نيز همراه لنز به بيمار تحويل دهيم و روش مصرف آنرا و ضرورت شستن دستها را نيز آموزش دهيم. نکته ديگری که اکثراً آمزش داده نمی شود، ضرورت تعويض مکرر جالنزی و شستن آن است. جالنزی را بايد بعد از قرار دادن لنز در چشم، با آب در حال جوشيدن، آبکشی کرد و سپس آنرا با دربهای باز رها کرد تا کاملاً خشک شود. مکانيسم ميکروبلاک جالنزی سولوکر آکوا، به همين منظور طراحی شده که جلوی آلودگی و عفونت لنز را حداقل تا حدی بگيرد.

نکته آخر اينکه، به لحاظ ملاحظات بازرگانی محلول سولوکر در آمريکا با نامهای ديگری هم عرضه می شود که نام محلول5 min Multipurpose Solution Aquify نيز نامی است که برای Solocare Aqua استفاده شده و اين به علت شيوع گسترده استفاده از قطره اشک مصنوعی Aquify در آمريکا است. شهرت اشک مصنوعی آکوی فای در آمريکا در حدی است که برای سهولت بازاريابی محلول جديد کنتاکت لنز نيز از همين نام در بازار آمريکا استفاده شده. در مورد اين قطره نيز در آینده مطالبی تقديم خواهد شد. ايندو محصول در آينده نزديک توسط نمايندگی شرکت سيبا ويژن در ايران، وارد بازار ايران خواهد شد و معرفی آنها بطور رسمی و طبق برنامه ريزی های موجود، صورت خواهد گرفت ولی با نام های قطره اشک مصنوعی Aquify و محلول کنتاکت لنز Solocare Aqua در ايران قابل عرضه خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...