جمعه، شهریور ۲۰، ۱۳۸۳

روانشناسي رنگ آبي


رنگ آبي رنگ آسمان و دريا است. اين رنگ يادآور صلح و آشتي و آرامشي همراه با عقل و منطق است. درقرون وسطي ، از رنگ آبي لاجورد استفاده هاي زيادي مي شد؛ مثلا هنرمندان در نقاشي ها بيشتر از رنگهاي تيره مثل لاجوردي استفاده مي کردند.
آن زمان لاجورد مانند طلا ارزش داشت. در يونان باستان و رم قديم ، رنگ آبي ، رنگ خداوندگاران بود. اين رنگ خواص زيادي دارد آرام کننده ، تسکين دهنده و صلح طلب است.
همچنين خلاقيت و تحرک را در انسان فعال مي کند. بهداشت ، طراوت ، خنکي و پاکي از خصوصيات جدانشدني آبي هستند، به طوري که در مواد شوينده و بهداشتي هم از رنگ آبي استفاده مي شود؛ مثلا در پودرهاي پاک کننده با دانه هاي آبي رنگ ، شيشه شوي ، مايع هاي نرم کننده و انواع صابون.
درپرچم بسياري از کشورها و همچنين ملل متحد هم از رنگ آبي استفاده شده که نشانه صلح و دوستي است. از نظر روان شناسي رنگ آبي بيش از رنگهاي ديگر موجب آرامش مي شود و باعث رفع خستگي روحي و جسمي است و اعتماد به نفس و احساس امنيت را تشديد مي کند.
افرادي که به رنگ آبي علاقه مند هستند، عناصر آب و طبيعت را دوست دارند و بسرعت متوجه اشتباهات ديگران مي شوند.
اشخاصي هم که از لباسهاي آبي کمرنگ استفاده مي کنند، حساس و خلاق هستند و قوه تخيل قوي دارند. اين گونه افراد باهوش ، با محبت و مسوول هستند و به دنبال مکاني آرامند. در هر کاري مقاومت مي کنند تا آن کار را به نحواحسن انجام دهند.
ادامه...

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...