پنجشنبه، تیر ۱۸، ۱۳۸۳

نور خورشيد احتمال ابتلا به آب مرواريد را افزايش مي‌دهد



شايع‌ترين بيماري و اختلال چشمي در دنيا به ويژه در مناطق استوايي آب مرواريد است.
دکتر عباس عظيمي خراساني در گفتگو با مهر افزود: هنوز عوامل اصلي آب مرواريد کشف نشده است اما درصد بالايي از افراد مبتلا به آب مرواريد شامل بيماراني مي‌شوند که معمولا برخورد زياد با نور خورشيد داشته‌اند به ويژه افرادي که در مناطق استوايي و گرم که نور خورشيد به صورت شديد و طولاني‌مدت وجود دارد زندگي مي‌کنند. گزارشگر ما در اين زمينه با دکتر ميرنقي موسوي مدير گروه آموزشي چشم دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفتگويي انجام داده است. دکتر موسوي درباره بيماري آب مرواريد مي‌گويد: عدسي چشم انسان شفاف است و نور را به خوبي عبور مي‌دهد اما زماني که کدر شود فرد به تاري ديد و کاهش بينايي دچار مي‌شود بنابراين آب مرواريد همان کدورت عدسي است که يکي از بيماري‌هاي شايع چشمي محسوب مي‌شود و در حال حاضر يکي از شايع‌ترين جراحي‌هاي چشم جراحي درمان آب مرواريد است.
اين متخصص شايع‌ترين نوع آب مرواريد را، آب مرواريد ناشي از افزايش سن عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: با گذشت عمر و افزايش سن افراد، عدسي چشم به تدريج کدر مي‌شود و معمولا از دهه 5 و 6 زندگي به بعد اين نوع آب مرواريد بروز مي‌کند.
وي مي‌افزايد آب مرواريد عوامل متعددي دارد به عنوان مثال نوعي از آن مادرزادي مي‌باشد که نوزاد ممکن است پس از تولد مبتلا به آب مرواريد مادرزادي باشد، که به دنبال عفونت‌هاي داخل رحمي ناشي از بيماريهاي ژنتيکي، مصرف برخي داروها از جمله کورتون‌ها و يا ابتلا به مواردي همچون سرخجه ممکن است بروز کند. ضربه‌هاي کند و يا نافذ از جمله ديگر مواردي است که مي‌تواند موجب بروز آب مرواريد شود.
دکتر موسوي مي‌افزايد علاوه بر اين موارد نقش عواملي همچون فقر غذايي، سوء تغذيه و يا قرار گرفتن در معرض مستقيم و يا غيرمستقيم نور شديد خورشيد مي‌تواند در احتمال ابتلا به آب مرواريد موثر باشد.
علاوه بر اين برخي عوامل از جمله ابتلا به بيماريهاي سيستميک همچون ديابت مي‌توانند فرد را مستعد ابتلا به آب مرواريد کند.
اين متخصص بيماريهاي چشم شايع‌ترين علامت ابتلا به آب مرواريد را کاهش بينايي و تاري ديد عنوان مي‌کند و مي‌افزايد چشم‌پزشک با معاينه دقيق علت عارضه را تشخيص مي‌دهد. وي درباره درمان آب مرواريد مي‌گويد: درمان‌هاي دارويي در اين زمينه نقش بارزي تاکنون ايفا نکرده است و درمان اصلي در حال حاضر جراحي است که با توجه به وضعيت بيمار سن و شغل تعيين مي‌شود و اين عمل معمولا با موفقيت انجام مي‌شود.
عدسي چشم انسان شفاف است و نور را به خوبي عبور مي‌دهد اما کدر شدن عدسي موجب کاهش ديد مي‌شود و اين علائم معمولا از نشانه‌هاي آب مرواريد است
درمان اصلي آب مرواريد در حال حاضر انجام عمل جراحي است چرا که درمان‌هاي دارويي در اين زمينه چندان موفق نبوده است

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...