شنبه، آبان ۲۳، ۱۳۸۳

يك متخصص چشم مهمترين علامت آب مرواريد را كاهش ديد پيشرونده دانست و گفت: اين مشكل به مرور زمان افزايش مي‌يابد
دكتر فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، بيماري آب مرواريد را تاري عدسي چشم كه معمولا در سنين بالاي 50 سال ايجاد مي‌شود تعريف و خاطرنشان كرد:‌ عمده‌ترين علت آب مرواريد تغييرات سني است.

وي همچنين عامل آب مرواريد در سنين پايين را ضربه‌هاي وارده به چشم دانست و متذكر شد: در افرادي كه در رابطه با كارهاي فلزي هستند، اصابت پليسه‌هاي فلزي به چشم و يا ورود آنها به داخل چشم باعث ضربه عدسي چشم و تبديل به آب مرواريد مي‌شود.

اين متخصص چشم، علل مادرزادي و ارثي، ضربه‌ به چشم، التهابات چشمي و مصرف بعضي داروها عمدتا داروهاي حاوي كورتن را از ديگر دلايل آب مرواريد برشمرد.

فلاح با بيان اين كه آب مرواريد به دو شكل بروز مي‌كند، به ايسنا گفت: آب مرواريد مختصر مشكلي ايجاد نمي‌كند و نياز به درمان ندارد اما در نوعي كه افزايش سن علت آن است به تدريج باعث كاهش ديد شده و نياز به درمان دارد.

وي با ذكر اين كه موارد پيشرفته آب مرواريد عوارض ديگري نيز دارد، خاطرنشان كرد: ‌افزايش فشار چشم به دنبال جذب آب توسط پروتئين‌هاي عدسي باعث اضافه شدن آب سياه ثانويه و دردناك شدن چشم مي‌شود و در اين صورت نياز به تجويز دارو و عمل جراحي به صورت اورژانس دارد.

اين متخصص چشم،‌ ايجاد آب سياه ثانويه و التهاب داخل چشم را ناشي از درمان نشدن آب مرواريد برشمرد و توضيح داد: اينها باعث درد و قرمزي چشم شده و نياز به عمل جراحي دارند.

وي گفت:‌ درمان آب مرواريد، درمان جراحي است كه محتويات تار شده عدسي (پروتئين‌هاي تغيير شكل داده شده) خارج مي‌شود و يك عدسي مصنوعي داخل كيسه عدسي گذاشته مي‌شود.

دكتر فلاح با بيان اين كه در روشهاي جديد جراحي صورت گرفته با امواج مافوق صوت، عدسي را خرد كرده و از چشم خارج مي‌كنند، ادامه داد: در اين روش به دليل انجام عمل با يك شكاف كوچك و قرار گرفتن لنزهاي تاشو در داخل چشم، چشم زياد باز نمي‌شود و اين جراحي امنيت و سلامت بيشتري نسبت به روشهاي قديمي براي چشم دارد.

وي در پايان جلوگيري از اصابت ضربه مستقيم به چشم، مراقبت‌هاي بهداشتي از چشم در يك تا دو هفته بعد از عمل، عدم مالش چشم و دادن حركت‌هاي شديد به سر، استفاده از عينك آفتابي را براي افرادي كه تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرند را توصيه كرد

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...