سه‌شنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۸۲

دوكروم تست يا بيكروم تست

يكي از تست هايي كه من ارزش زيادي براي آن قائلم و همواره آنرا براي بيماراني كه معاينه مي كنم انجام مي دهم دوكروم تست يا بيكروم تست و يا همان تست دورنگي سبز وقرمز مي باشد كه بر اساس وجود خطاي رنگي در چشم بنا نهاده شده است همانطور كه مي دانيد نور مرئي سفيد در چشم به علت خطاي رنگي به اجزاءتشكيل دهنده آن تجزيه مي شود و در چشمهاي ميوپ به علت اينكه انتهاي داراي طول موج بيشتر آن (قرمز )برروي شبكيه قرار مي گيرد رنگ قرمز بهتر ديده مي شود و در چشمهاي هيپروپ نيز بدليل اينكه انتهاي داراي طول موج كمتر (آبي ) برروي شبكيه قرار مي گيرد رنگ آبي بهتر ديده مي شود و حتما هم مي دانيد كه به چه علت در اين تست از رنگ سبز به جاي آبي استفاده شده است ( علت اين است كه فاصله آبي از مركز طيف بيشتر از فاصله قرمز تا مركز طيف است و براي اينك فاصله مركز تا دوطرف انتهاي طيف با هم برابر باشد از رنگ سبزكه فاصله آن تا مركز طيف با فاصله قرمز تا مركز طيف برابر است استفاده شده است)
در سالهايي كه در بيمارستان خداداد مهرابي كرمان مشغول به كار بودم يك چارت پروژكتور تاپكون بود كه خودم آنرا نصب كرده بودم و مورد استفاده قرار مي دادم و طبيعتا اين تست را نيز با كمك آن انجام مي دادم پس از اينكه از كرمان آمدم به علت نداشتن چارت پروژكتور انجام اين تست برايم مقدور نبود اگر چه كه ممكن است بعضي ها بگويند براي انجام اين تست نيازي به چارت پروژكتور نمي باشد ولي مطمئنا انجام اين تست با وجود چارت پروژكتور سريعتر و دقيق تر انجام مي گيرد چرا كه من عادت داشتم حتما اين رنگها را بر روي دو اپتوتايپ اشنا براي مثال اعداد2و 9 قرار دهم و بجاي اينكه بپرسم سبز بهتر است يا قرمز مي پرسيدم دو بهتر ديده مي شود يا نه
بهرحال اكنون به مدد چارت پروژكتور هاي توليدي داخل كشور كه دوست وهمكار گراميمان جناب فرهمند از ديار سرسبز گيلان زحمت طراحي و ساخت آنرا كشيده اند و آنرا بصورت انبوه نيز توليد نموده اند و با شرايط سهل و آسان در اختيار همكاران قرار مي دهند بار ديگر چارت پروژكتور در اختيار دارم و البته نه به راحتي چارت پروژكتور هاي تاپكون ژاپني مي توانم تست دورنگي را براي بيمارانم انجام دهم و اطمينان داشته باشم كه هرگز بيمارانم را over correct نخواهم كرد چرا كه همواره آنها را در طرف قرمز طيف نگه مي دارم

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...