چهارشنبه، شهریور ۱۲، ۱۳۸۲

كار لنز با كار عينك فرق دارد

در كنگره امسال همكاراني را ديدم كه اظهار مي كردند كه آنها پس از تجويز لنز تماسي نسخه آنرا به بيمارشان مي دهند تا خودش از هر كجا كه خواست آنرا تهيه نمايد البته من در همانجا هم خدمت اين همكاران عرض كردم كه به چند دليل اين كار درست نيست و اپتومتريست خود بايد لنز تجويز كرده خود را تهيه و به بيمارش تحويل دهد نخست آنكه كار تجويز لنز تنها به تعيين پارامترهاي آن محدود نمي شود و همانطور كه ارزيابي سلامتي ساختمانهاي سگمان قدامي مانند قرنيه و لايه اشكي از وظايف اصلي تجويز كننده لنزمي باشد مطابقت مختصات لنز تهيه شده با نسخه و همينطور ارزيابي بينايي وسلامتي قرنيه در طول دوره استفاده از لنز نيز از وظايف مهم تجويز كننده محسوب مي شود و بنابراين كار تجويز كننده بهيچ وجه با صدور نسخه پايان نمي يابد و بقول يكي از نويسندگان :امروزه بدليل اينكه تعدادانتخابهاي فراروي تجويز كنندگان براي تجويز كاهش يافته قسمت عمده كار لنز تماسي از تعيين مشخصات لنز بطرف ارزيابي و مراقبت از سلامتي چشم پس از شروع به استفاده از آن تغيير يافته است و ارزيابي و مراقبت از سلامتي چشم بخش عمده اي از كار لنز تماسي شده است و هم از اين جهت است كه كار لنز تماسي با كار عينك تفاوت دارد چرا كه در مورد عينك پس از پايان كار dispensing بيمار مي تواند ارتباط خودش را با تجويز كننده قطع كند ولي در مورد لنز تماسي اين امكان وجود ندارد
مضاف بر همه اينها بديهي است كه بهره اقتصادي قضيه نيز در گرو تحويل لنز توسط خود اپتومتريست است و اگر كس ديگري اين كار را انجام دهد طبيعي است كه بمفهوم اين است كه يكي زحمت كاري را كشيده و ديگري نفع آنرا برده است
نكته آخر اينكه همانند همه جاي دنيا اپتومتريست حتي پس از تحويل لنز نيز نبايد نسخه لنز را به بيمار بدهد چرا كه اين مي تواند به مفهوم قطع ارتباط بيمار با اپتومتريست و استفاده فاقد نظارت و عدم انجام مراجعات بعدي جهت معاينات مراقبتي و طبيعتا تهيه لنز از منابع ديگر در صورت خراب شدن يا گم شدن لنز باشد

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...