پنجشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۲

اين مطلب را در در زمينه ميزان نور كافي محيط از سايت سلامت مطالعه بفرماييد


نورمناسب براي ديد بهتر
نور خوب و مناسب کارآئي و سلامت بينايي را تضمين مي کند اگر شرايط روشنايي مناسب نباشد دستگاه بينائي تحت فشار قرار گرفته و احتمال آسيب ديدن چشم ها وجود دارد .
براي داشتن يک ديد خوب و مناسب و هم چنين محافظت از چشم ها ؛
بايد موارد زير در مورد روشنائي مدنظر قرار گيرد :
۱ - نور به اندازه کافي باشد :
نور بايد به اندازه اي باشد که چشم بدون تحمل کوچکترين فشار جسم و جزئيات اطراف آنرا ببيند و تشخيص دهد. مقدار نور معادل ۱۵ تا ۲۰ فوت - شمع ( هر فوت - شمع معادل ۷۶/۱۰ لوکس است ) به عنوان حداقل پايه نوري جهت بينائي در نظر گرفته مي شود .
۲ - نحوه توزيع و پخش نور :
نور بايد بطور يکنواخت پخش شود و براي همه سطح ، شدت يکسان داشته باشد که اگر غير از اين باشد بر چشم فشار آورده و در ميدان بينائي تأثير نامطلوب دارد . از اين رو از عواملي که باعث ايجاد سايه در مسير نور مي شوند بايد اجتناب کرد .
۳ - در معرض مستقيم منبع نور خيره کننده نبايد قرار گرفت :

بعنوان مثال مي توان از روشنائي چراغ خودروها در هنگام شب نام برد ، که بعلت تفاوت خيلي شديد در روشنائي باعث مزاحمت و آزار چشم مي شود و در صورتي که همين نور در روز مشکلي ايجاد نمي کند زيرا در روز تفاوت خيلي شديدي در روشنائي اطراف وحاصل از منبع نور وجود ندارد . يک نوع نور خيره کننده ديگر نيز وجود دارد که حاصل از بازتاب منبع نور مي باشد مانند نور حاصل از لوازم خانگي براق شده و يا تابلوهاي براق که باز هم باعث آسيب به چشم مي شود .
۴ - عدم وجود سايه :
سايه شديد و زياد ناراحت کننده مي باشد . سايه نيز مانند خيرگي حاصل از نور باعث ايجاد توهم بينائي و آسيب به چشم مي شود .
۵ - شدت نور بايد ثابت باشد :
منبع نور نبايد سوسو بزند و بايد يک نور ثابت داشته باشد .
۶- رنگ نور :
تا هنگامي که شدت نور به اندازه کافي باشد رنگ آن چندان مهم نيست و مانند نور طبيعي بر چشم اثر آرام بخش دارد . اما به هر حال نورهاي مصنوعي بايد هر چه بيشتر همانند نور روز باشند .
۷ - چگونگي زمينه و اطراف شيئي :
هنگامي که يک شيئي تيره و سياه در زمينه اي تيره قرار داده شود تشخيص و شناسائي آن دشوار است و در اين حالت نور زيادي لازم است . براي پرهيز از اين موارد و استفاده بهتر و بيشتر از قدرت بينائي خود ، رنگ اطاق و اجسام بسيار اهميت دارد . مثلاً سقف اطاق بايد ضريب بازتاب ۸۰٪ داشته باشد ، ديوارها ۶۰-۵۰٪ ضريب بازتاب داشته باشند و تزئينات و اشياء داخل ساختمان در حد ۴۰-۳۰٪ بازتاب داشته باشند بايد توجه داشت که کف اتاقها نبايد بازتاب زياد داشته باشد و در حد ۱۵-۱۰٪ کافي است .

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...