شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۲

هشدار رييس انجمن ديابت ايران:
هر 15 سال آمار بيماران ديابتي در كشور 3 برابر مي‌شود



رييس انجمن ديابت ايران اعتقاد دارد كه طي 10 سال آينده كشور در زمينه ديابت با بحران مواجه خواهد شد، چرا كه هر 15 سال آمار بيماران 3 برابر خواهد شد.
دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه ديابت از شايعترين بيماريها و از بزرگترين مشكلات اقتصادي و اجتماعي است، اظهارداشت: هم‌ اكنون 5 درصد جمعيت كشور معادل 4 ميليون نفر مبتلا به اين بيماري هستند كه اين كمترين رقم افراد مبتلا در سطح خاورميانه است به گونه‌اي كه در امارات متحده عربي 20 درصد جمعيت گرفتار اين بيماري‌اند.
وي با تاكيد بر اين كه ديابت به جنسيت ارتباطي ندارد، ولي در عين حال خاطرنشان كرد: در زنان به علت كاهش فعاليت‌هاي جسماني بيشتر مشاهده مي‌شود.
دكتر رجب يادآور شد: در صورتي كه ديابت به خوبي كنترل نشود كليه اعضاي بدن را در معرض خطر قرار مي‌دهد كه از آن جمله مي‌توان به كليه، دستگاه اعصاب مركزي و چشم اشاره كرد.
رييس انجمن ديابت ايران با اشاره به شعار امسال روز جهاني ديابت كه «ديابت و عوارض كليوي» نامگذاري شده است» گفت: عوارض عصبي ديابت تا قطع عضو، عوارض چشمي تا نابينايي قابل پيشروي است و شايعترين عارضه ديابت عوارض چشمي است به گونه‌اي كه در صورتي كه فرد 10 سال ديابت كنترل نشده داشته باشد تا 90 درصد در معرض ابتلا به عوارض چشمي قرار دارد.
وي آموزش را مهمترين عامل براي پيشگيري از بروز ديابت دانست و خاطرنشان كرد: براي دير مبتلا شدن و يا عدم ابتلا به ديابت بايد به صورت همه جانبه آموزش صورت گيرد زيرا عوارض در افرادي كه در سنين بالا مبتلا مي‌شوند به مراتب كمتر است.
به گفته وي، بيشترين هزينه‌هاي درماني ديابت ناشي از عوارض آن است.
دكتر رجب در پايان ديابت را بيماري قابل كنترل دانست و يادآور شد: ديابت به سه تيپ I ،II و ديابت دوران بارداري قابل تقسيم بوده كه ديابت تيپ II ارثي است

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...