دوشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۸۲

آبهای گرم معدنی
استان اردبيل دارای منابع آب معدنی فوق العاده غنی است و در نواحی مختلف اين منطقه انواع چشمه های معدنی آب گرم و آب سرد وجود دارد که مورد استفاده عموم مردم استان و ساير نواحی ايران قرار می گيرد. به همين جهت در سطح کشور نيز از اهميت و معروفيت خاصی برخوردار است.اين آبها دارای خواص بهداشتی و درمانی بوده و در معالجه امراض پوستی و ساير بيماريها موثر می باشد.مهمترن منابع آب معدنی استان عبارتند از آب های گرم معدنی سرعين و سردابه و آب سرد بيله درق در اردبيل و آب گرم قوتورسويی و شابيل و ايلاندو در مشگين شهر و آب گرم بوشلو(برجلو)و قينرجه در نير و آب گرم خلخال سويی در گيوی(کوثر).
در اين ميان چيزی که مربوط به اپتومتری بشود
(در دل دوست به هر حيله رهی بايد کرد!)آب چشم است
چشمه گوزسويی(آب چشم)
اين چشمه در کنار قهوه خانه ممتاز واقع شده است.دمای آب 21 درجه سانتی گراد و تقريباً اسيدی است.هدايت الکتريکی آن برای 20 درجه حرارت 900 است. مزه آب گس و بی بو است.آنيون و کاتيونهای آن ca+2 ،HCO-3 و آب آن در رديف آبهای بيکربنات کلسيک قرار دارد.آبدهی آن خيلی کم و در حدود يک ليتر در ثانيه و از دو نقطه کف حوضچه با مقدار قابل توجهی گاز کربنيک و هوا با فشار خارج می شود.
خاصيت درمانی:از آب آن برای درمان بيماريهای چشم استفاده می کنند.
چشمه گوز سويی بصورت استعمال خارجی برای درمان بيماريهای چشم و نيز به صورت استعمال داخلی،در کار گوارشی،معده،کبد،پانکراس و روده تاثير سودمند دارند.همچنين روی متابوليسم گلوسيدها،پروتيدها،کلسترول و اسيد اوريک و بطور کلی تغذيه و هضم غذا عملکرد مثبت نشان می دهند.
چشمه گوز سويی(آّب چشم)ويلادرق:از آب اين چشمه بيشتر برای مداوای امراض چشمی و پوستی استفاده می شود.همچنين برای درمان بيماريهای گوارشی و کبدی و صفراوی و ازدياد ادرار و اتساع عروق و ازدياد ترشحات و بهبود مجرای صفراوی مفيد و موثر می باشد.
(نکته جالب در مورد اين آب اين است که تقريبا دمای آن نسبت به ساير آبهای سرعين که دماهائی در حد 49،47،45درجه دارند در حداقل ميزان ممکن می باشد)ولی در خصوص چگونگی تاثيرش چيز زيادی نمی دانم.
منبع :چشمه های شفابخش


هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...