جمعه، آذر ۰۷، ۱۳۸۲

يك فوق‌تخصص چشم و مدرس دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: بيماري آب سياه مادرزادي چشم در خانواده‌هايي كه ازدواج فاميلي دارند بيشتر بروز مي‌كند.
دكتر رضا زارعي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، علايم «آب سياه مادرزادي» را اشك ريزش شديد، بستن پلك به دليل ترس از نور و افزايش قطر قرنيه (از 10 ميليمتر در حالت عادي به 15 تا 16 ميليمتر) برشمرد.
وي همچنين ادامه داد: علايم اين بيماري گاهي از بدو تولد ظاهر مي‌شود، به طوري كه برخي مواقع در چند هفته يا چند ماه اول پس از تولد و در مواقع ديگر نيز يك تا دو سال پس از تولد قابل مشاهده است.
دكتر زارعي با اشاره به اين كه مسير اين بيماري پيشرونده است و درمانهاي دارويي به صورت قطره مؤثر نيست، تصريح كرد: درمان مؤثر آب سياه (گلوكوم) جراحي است و با توجه به مرحله و شدت بيماري گاهي بر روي چشم بيمار چندين بار جراحي انجام مي‌شود.
وي مشكل اصلي اين بيماري را افزايش فشار چشم دانست و گفت: اين بيماري زماني بوجود مي‌آيد كه مايع در حال گردش موجود در چشم كه از ناحيه‌اي به نام زاويه چشم خارج مي‌شود، در صورت بسته بودن زاويه، امكان خروج پيدا نكرده و فشار چشم افزايش يابد.
اين مدرس دانشگاه علوم پزشكي تهران ازجمله عوامل بيماري آب سياه مادرزادي به مسايل ژنتيكي اشاره كرد و گفت: اين بيماري ممكن است بصورت مناسب از پدر و مادر به فرزندان منتقل شود كه در اين شرايط تمام فرزندان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.
به گفته وي، در شرايطي كه بيماري به صورت مغلوب باشد، فقط تعدادي از فرزندان بيمار مي‌شوند، درمواردي نيز بدون اينكه در خانواده نمونه‌اي از اين بيماري مشاهده شود فرزندان خانواده به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.
دكتر زارعي با اشاره به اين كه اين بيماري در خانواده‌هايي كه ازدواج فاميلي مي‌كنند بيشتر است، توصيه كرد: افراد سعي كنند از ازدواجهاي فاميلي پرهيز كنند، بخصوص اگر نمونه اين بيماري در فاميل وجود داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...