سه‌شنبه، آذر ۲۵، ۱۳۸۲

بسمه تعالي
با سلام به اطلاع دوستان ارجمندم مي رسانم كه خلاصه مقاله ذيل اولين مطالعه در زمينه كاربرد تلسكوپ در كم بينايان است . اصل اين مقاله در شماره پاييز مجله بينا به چاپ رسيده است . ببسمه تعالي





نتايج كاربرد تلسكوپ در بيماران كم بينا




، (BSc )***تينا جوكار دريس (M.D )**محسن كاظمي مقدم( MSc )* عباس رياضي




· *دانشگاه علوم پزشكي بقيه ا… ، گروه فيزيولوژي و بيو فيزيك
· ** دانشگاه علوم پزشكي بقيه ا… ، گروه چشم
· *** دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ، مركز آموزشي و پژوهشي صبا ،كلينيك كم بينايي




آدرس : : دانشگاه علوم پزشكي بقيه ا.. ، گروه فيزيولوژي و بيو فيزيك ، تلفن 2289941-3 داخلي ، 268
فاكس :2281561
صندوق پستي :6558-19395
E.Mail :Abbass-r@bmsu.ac.ir





خلاصه :
سا بقه و هدف : با توجه به آمارهاي سازمان بهداشت جهاني مبني بر وجود 135 ميليون نفر مبتلا به اختلالات بينائي و35 ميليون نفر كم بينا در جهان و عوارض شناخته شده آن و با در نظر گرفتن موفقيت آميز بودن استفاده از وسايل كمك بينائي بعنوان تنها روش درماني در افزايش مقدار بينائي و فاصله ديد در افراد مبتلا به كم بينائي اين مطالعه با هدف بررسي ميزان موفقيت تلسكوپ در بهبود بينائي اين افراد در سال 1381 در كلينيك كم بينائي صبا صورت پذيرفت .
مواد و روش ها : تحقيق به روش كارآزمايي باليني از نوع مقايسه قبل و بعد بر روي 16 بيمار مبتلا به كم بينائي با بيماري هاي مختلف ( ماكولوپاتي 25/31 % ، ARMD 25% ، رتينوپاتي ديابتيك 5/12 % و ديگر بيماري ها 25 % ) كه استفاده از عينك ، عدسي تماسي و جراحي تاثيري بر افزايش بينايي آنها نداشت انجام گرفت . ميزان بينايي با حد اكثر تصحيح بدون تلسكوپ و با تلسكوپ ثبت گر ديد . براي بررسي تاثير تلسكوپ در افزايش بينا يي از فاكتور MEF استفاده شد. پس از ارائه آموزش ها ي حضوري جهت استفاده صحيح از تلسكوپ و استفاده از راهنماي مخصوص براي تمرين در منزل در يك پيگيري 8 ماهه ميزان رضايت بيماران ، نظر آنها راجع به تلسكوپ و بينائي حاصل از آن ، مدت زمان و مقدار استفاده از اين وسيله طي يك پرسش نامه مورد بررسي آماري قرار گرفت .
يافته ها : از تعداد 16 بيمار تعداد 13 نفر مذكر و 3 نفر مؤ نث با ميانگين سني 97/23 ± 18/34 كه عمدتا به ماكولوپاتي ، ديابت و اختلالات عصبي مبتلا بودند مورد بررسي قرار گرفتند . تعداد 11 نفر داراي بينايي دو چشمي و تعداد 5 نفر داراي بينايي يك چشمي بودند . مقدار بينايي با حداكثر تصحيح بدون تلسكوپ بين 630 / 20 تا 100 / 20 در فاصله 1 تا 3 متري و حداكثر بينايي با تلسكوپ بين 320 / 20 تا 40/20 در فاصله 6 متري بود. 75% از بيماران داراي MEF بيش از يك و 25% از آنها داراي MEF كمتر از يك بودند . 14 نفر از اين بيماران از اين وسيله راضي بودند و 2 نفر رضايت كمي داشتند .
نتيجه گيري و پيشنهادات : استفاده از وسايل كمك بينائي بخصوص تلسكوپ باعث افزايش قابل توجهي در مقدار بينائي مي گردد .نظر به اينكه استفاده از اين وسايل در جامعه ما در حال حاضر مرسوم نيست لازم است كه مراكزي براي توانبخشي بينائي در كشور تاسيس گردد تا بتوان ابتدا فرهنگ عمومي براي استفاده از اين وسايل را ايجاد نمود و در عين حال آگاهي هاي جامعه نسبت به وجود چنين وسايلي را افزايش داد .

كلمات كليد : كم بينائي ، تلسكوپ ، وسايل كمك بينائي

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...